انواع مراکز خرید

رشد و توسعه ی خرید و فروش سبب پیدایش نظم و ترتیب حرفه ای و گردآمدن در اماکن و بازارهای خاص خود گردید. شهرها در چهارچوب «سرمایه داری غیرفعال» که هانس بوبک آن را تشریح نموده است، بر محیط روستایی تسلط پیدا کرده اند. با توجه به موقعیت جغرافیایی، پتانسیل تولیدی هر شهر، کیفیت و وسعت بازارهای شهری به بازارهای مختلفی بر می خوریم که هریک دارای قلمرو و عملکردی متفاوت از دیگری است. البته باید توجه داشت که توسعه ی تجارت، مادامی که تحت تأثیر نیروهای داخلی و خارجی بازار قرار می گیرد، تعریف و طبقه بندی انواع مراکز تجاری در یک چارچوب مشخص را تا حدودی دستخوش تغییر قرار می دهد.

«مرکز خرید» به مجموعه ای از مغازه های خرده فروشی با پارکینگ عمومی اطلاق می شود که در آن یک یا چند فروشگاه بزرگ، مغازه هایی با تخفیف ویژه و فروشگاه

های مواد غذایی وجود دارد. در برخی موارد، مرکز خرید شامل یک بازار، محصور و باغراه است.

اساس عبارت «مرکز خرید» بر مفهوم محیط خرده فروشی کنترل شده و دارای مدیریت، استوار است. سازمان داخلی و عملکرد مرکز خرید توسط مالک یا توسعه دهنده ی آن اداره می شود و ناظر بر موارد ذیل می باشد: ترکیب و مجموعه ی مستأجران واحدهای تجاری، امنیت، نگهداری مجموعه، ارتقاء کیفی و بسیاری از موارد دیگر مربوط به مجموعه. «مرکز خرید» به طور عام، به یک گروه از مغازه های اطلاق می شود؛ ولیکن معنای دقیق آن عبارت است: گروهی از واحدها و تأسیسات تجاری که برنامه ریزی، طراحی، مالکیت، بازاریابی و مدیریت آنها به صورت واحد و یکپارچه صورت می گیرد. (Dawson and Lord,1985,1) در شرایط امروز، در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا مراکز خریدی وجود دارند که ترکیبی از انواع فروشگاه های منفرد،  فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و سوپرمارکت ها را در خود جای داده اند. این مراکز خرید با بازارهای نوین که امکانات رفاهی مانند پارکینگ، رستوران های ارزان قیمت، محل های فروش نوشابه و کالاها و خدماتی از این قبیل را نیز ارائه می نمایند، در نقاط کاملاً مسی شهرهای بزرگ ساخته می شوند و مشتریان را از انجام دادن سفرهای خسته کننده ی درون شهری، معطلی در ترافیک، تحمل هزینه ی سوخت و اتلاف وقت برحذر می دارند.  

انواع مختلف مراکز خرید، ماهیت و مفهوم مشابهی دارند، اما در برخی ویژگی ها مانند اندازه، مقیاس و گستره ی کالا و خدمات قابل عرضه، کاملاً متفاوتند. هدف عمده ی طرح ریزی و احداث این مراکز، خلق یک مکان مناسب و جذاب با ارائه ی حداکثر اقلام موردنیاز مشتریان و حداکثر میزان فروش برای مستأجران واحدهای تجاری است.

مراکز خرید را می توان براساس محدوده ی تجاری، نوع مالکیت و اقلام فروش، طبقه بندی نمود. به طور متعارف، این تقسیم بندی با توجه به حوزه ی نفوذ تجارت صورت می گیرد. بدین ترتیب که مراکز خرید و مؤسسات خرده فروشی را براساس مسافتی که مشتریان آنها طی می کنند، طبقه بندی می نمایند. به عنوان مثال، مراکز خرید محله ای معمولاً در نزدیکی مناطق مسی مکانیابی و احداث می شوند که محدوده ی تجاری اولیه ی آنها 3 تا5 مایل است، در حالی که این محدوده برای مراکز خرید ناحیه ای 3 تا8 می باشد. مراکز خرید منطقه ای برای بیشتر فعالیت های خرده فروشی خود، به کل منطقه ی متروپلیتنوابسته هستند و محدوده ی تجاری اولیه­ی آنها 5 تا 20 مایل است.

پایان نامه معماری

انجام پایان نامه معماری


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Richie Nikki شرکت توسعه نرم افزار سریر فروشگاه کولر گازي اجنرال [ نسبتا سبــز ] انباری که دیوار هایش نم کشیده...